Den vildeste jagtbutik

I Nancke Jagtliv er intet overladt til tilfældighederne   

I Gentofte ligger en jagtbutik, der på alle måder er noget for sig selv. Man kan allerede mærke det, når man står foran indgangspartiet på hjørnet af Gentoftegade og Baunegårdsvej. Travertin fliserne, messing gelænderne og kobber bogstaverne i ”Livet er vildt” over teaktræsdørene giver lidt den samme forventningens glæde, som da man var barn og på vej ind i Tivolis forjættede univers. 

Og man bliver ikke skuffet, når man træder ind i det store lokale. Man bliver staks suget ind i en anden virkelighed og glemmer verden lige uden for vinduerne. Der er tydeligvis tænkt over hver deltalje i indretningen, fra udsmykningen til lænestolene og ilden i den kunstige pejs. Her er en helt speciel atmosfære. Den er varm og venlig og emmer af en gennemført stilsikkerhed, man ikke finder i ret mange butikker her i landet. Alt hænger sammen i en stor fortælling og man får egentlig bare lyst til at slå sig ned og lade sig rive med.  

Drømmen gik i opfyldelse

Selv om stedbrødrene Lars Bo og Jan begge er aktive jægere, var det ikke en del af deres karriereplaner at ende som butiksindehavere. Lars Bo havde sit eget produktionsselskab og havde hele livet arbejdet som producer af reklamefilm og Jan havde haft sin egen maskinvirksomhed. Ved tilfældighedernes spil blev de ad omveje hyret som rådgivere af en jagtbutik, der ønskede et nyt forretningskoncept. 

Projektet kom aldrig videre end til papiret, men Lars Bo og Jan fik skabt noget, de ikke kunne slippe igen. Måske fordi dette noget ikke bare var en smart idé født til lejligheden, det havde udspring i noget meget dybere. Lars Bo og Jan, havde uden at tænke nærmere over det sat ord på den jagtbutik, de ikke vidste, de begge gik og drømte om. Der var ikke nogen vej tilbage, og i 2013 åbnede de deres første forretning i Ordrup uden at ane en disse om, hvordan man driver en butik og hvor meget arbejde det indebærer. Forretningen fik blev døbt Nancke Jagtliv – efternavnet på begge stedbrødre dengang de voksede op.

Fandt vores DNA

- Da vi arbejdede med projektet, fandt vi hurtigt frem til vores DNA. Og alt, hvad man ser i butikken i dag, og alt hvad vi gør udspringer herfra, fortæller Lars Bo, der sammen med hustruen og medejeren, Candida, er primus motor på indretningen.

- Det er i virkeligheden ret enkelt. Vores DNA består af tre ligeværdige ben: æstetik, funktionalitet og kvalitet. Hvis en vare ikke har de tre grundelementer, kommer den ikke ind i butikken. Og så skulle butikken have personlighed. Vi ser kunderne som gæster i vores eget hjem.

Ifølge Lars Bo skal der også gerne være en god historie bag varerne. – Man kan bare mærke på en vare, der fortæller en historie. Det kan være uld, der kommer fra gamle engelske spinderier, sko eller lædervarer, som stadig laves ved håndkraft. Følelsen af håndværksmæssig kunnen nedarvet gennem generationer fornægter sig ikke.    

Velklædt i alt slags vejr

Tøjet på bøjlerne og på hylderne er eksklusivt uden at være fisefornemt, klassisk uden at være kedeligt. Der er meget uld, tweed og loden, og det er ikke uden grund. Det er materialer, som fra naturens side er født med funktionelle egenskaber og skabt til udendørs brug. De er åndbare, giver varme, når det er koldt og køler, når det er varmt. 

Når man ser ud over butikken, er det ikke svært at komme til at tænke på engelske landskaber og herresæder indhyllet i morgendis. Lars Bo er dog ikke meget for at blive kaldt anglofil. Heller ikke selv om han stort set altid er klædt i tweed og snildt kunne have fået en rolle i Downtown Abbey. 

- Det er ingen tvivl om, at englænderne altid har haft deres egen stil og tradition inden for jagttøj, og i det hele taget inden for tøj til brug i naturen, siger Lars Bo. - Og de har altid formået at give den funktionelle beklædning et look, hvor man også er velklædt, uanset om man begiver sig ud under en mørk himmel i styrtregn og vindstyrke tolv.   

- Man kan sige, at englænderene og tyskerne er blandt dem, der traditionelt set altid har haft en jagtgarderobe, der også er klædelig uden for jagten. Det har vi aldrig haft herhjemme, men det begynder så småt at ændre sig.  

 - Vi får flere og flere kunder – både kvinder og mænd, der køber tøj her i butikken, selv om de ikke går på jagt. De har fået øjnene op for, at en tweedjakke eller jagtovertøj kan noget helt andet end dyre modebrands. Hvor mode, i sagens natur, repræsenterer det forbigående, udstråler de klassiske stoffer, mønstre og farver det stik modsatte – det blivende, der overlever alt andet.

En jagtbitter, der smager af jagt

Et godt eksempel på, hvor store krav de tre ejere stiller til produkterne i butikken er historien om jagtbitteren, Schweiss. – Vi syntes ikke rigtig, at de massefremstillede jagtbitre formåede at indkapsle jagtens inderste væsen. De manglede ganske enkelt sjæl, siger Lars Bo. 

Han tog derfor kontakt til Copenhagen Distillery og spurgte, om de var med på ideen om at udvikle en ny og helt unik jagtbitter. Det var de, og de gik i gang med at finde ud af, hvad der skulle til for at ramme smagen og stemningen af natur, vejr, mad over bål og lange aftener i køkkenet med god øl, vin og bedre samtaler. En bitter, som kunne drikkes med nydelse, og som også kunne hældes i et whiskyglas foran kaminen og som, ud over forskellige urter, indeholder både afkog af kæbe og blodet fra dansk råvildt. Flaskerne blev hurtigt revet væk og der er selvfølgelig brygget nyt til dette efterår.

Våbenrummet

Våbenrummet – eller The Gun room – ligger i underetagen og meget belejligt inde i en gammel bankboks, som taget ud af en film noir. Midt i rummet er der et bord og stole, og på de fire vægge er våbnene hængt sirligt op over hinanden. Igen får man lyst til at slå sig ned, nyde freden og roen og glemme alt om verdenen uden for.

Når man går rundt og nærstuderer de mange våben, er det ikke svært at genkende de tre ben i forretningens DNA. Her går æstetik, funktionalitet og kvalitet også op i en højere enhed, og der er nok af de gode historier. 

- Mange producenter har rødder, der går flere hundrede år tilbage. Og selv om teknikken bliver forfinet og den moderne teknologi giver nye muligheder for hele tiden at forbedre et våben, så bygges der stadig våben efter gamle håndværksmæssige traditioner, fortæller Jan, som har gået på jagt siden han var 16 år og som bruger sin viden som uddannet jagttegnslærer og skydeinstruktør i sin rådgivning.

Jan kan også mærke, at kunderne i dag bruger flere penge på et nyt våben end tidligere. Og det gælder de også nye og yngre jægere. - I stedet for at vælge et masseproduceret våben, efterspørger flere et våben, der er specialtilpasset eller ligefrem specialfremstillet. For så får de noget, der er unikt og hvor de selv har valgt træsort, greb, kaliber, pibe, graveringsmønstre m.v.    

Hvis man godt kan lide butikker med personlighed og hvor intet er overladt til tilfældighederne, bør man ikke snyde sig selv for at opleve Nancke Jagtliv. Men pas på – der er rigeligt med fristelser - også selv om man ikke er udstyret med et jagttegn. 

Del dette indlæg